اطلاعات کاربردی درباره مواد اولیه برای تولید انواع پروفیل upvc

اطلاعات کاربردی درباره مواد اولیه برای تولید انواع پروفیل upvc

برای تولید انواع پروفیل یو پی وی سی، ماده ای به نام upvc به کار می رود. UPVC یا PVCu نوعی پلاستیک است و مخفف “پلی وینیل کلرید بدون پلاستیک” می باشد. همچنین به دلیل سخت بودن و انعطاف پذیری آن به عنوان PVC سفت و سخت شناخته می شود. PVC یک نوع ماده مقاوم در برابر عوامل محیطی است که اغلب برای لوله کشی و ساخت قاب های پنجره upvc یا همان پنجره های دوجداره استفاده...

برای تولید انواع پروفیل یو پی وی سی، ماده ای به نام upvc به کار می رود. UPVC یا PVCu نوعی پلاستیک است و مخفف “پلی وینیل کلرید بدون پلاستیک” می باشد. همچنین به دلیل سخت بودن و انعطاف پذیری آن به عنوان PVC سفت و سخت شناخته می شود. PVC یک نوع ماده مقاوم در برابر عوامل محیطی است که اغلب برای لوله کشی و ساخت قاب های پنجره upvc یا همان پنجره های دوجداره استفاده می شود.
ثابت شده است که UPVC عملکرد عالی و دوام بالایی دارد؛ بسیار ماندگار است و به نگهداری بسیار کمی نیاز دارد. به همین دلیل است که از آن به عنوان یک ماده عالی برای ساخت پروفیل درب و پنجره های دوجداره معرفی کرده اند. همچنین به دلیل بازده حرارتی، عایق صدا و قیمت مقرون به صرفه، بسیار مورد استقبال واقع شده اند. هم اکنون بسیاری از پروژه های درب و پنجره برای ساختمان های مدرن با استفاده از پروفیل upvc اجرا می شوند.
*انواع پنجره های دوجداره که با این مصالح اولیه ساخته ساخته می شوند، بهترین انتخاب برای پیمانکاران ساختمانی هستند. در مقاله تخصصی با نام ” خرید بهترین پنجره دوجداره ” به نکاتی اشاره کرده ایم که مهم ترین مزایای این پنجره ها را به عنوان بهترین گزینه ساختمان سازی توضیح داده اند.

 
خصوصیات فیزیکی و ویژگی های ماده upvc چیست؟

UPVC تا زمانی که سوزانده نشود، یک ماده کاملاً ایمن و غیر سمی است. زمانی که برای تولید انواع پروفیل پنجره دوجداره به کار می رود، تمام مراحل تولید و استانداردها به گونه ای تنظیم می شوند تا اطمینان حاصل شود که هیچ آسیب و سمیتی ایجاد نمی کنند. با این حال، لازم به ذکر است که سوزاندن PVC می تواند منجر به انتشار دیوکسین ها به محیط شود که آلاینده های آلی پایدار محیطی هستند.
پی وی سی (پلی وینیل کلرید) یک پلاستیک رایج، قوی اما سبک است که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. با افزودن ترکیباتی با نام پلاستیسایزرها به بافت اولیه pvc، ترکیبی نرمتر و انعطاف پذیرتر تولید می شود که در صنعت لوله و اتصالات به کار می روند. در صورت عدم افزودن پلاستیسایزرها، محصولی با عنوان uPVC (پلی وینیل کلرید غیر پلاستیک)، تولید می شود که همان ماده اولیه برای تولید پروفیل upvc است. این ماده بسیار سخت و با دوام است.

 
کاربردهای PVC در مقابل uPVC

• به عنوان یک ماده پلاستیکی منعطف، از PVC برای تولید طیف گسترده ای از لوله های pvc استفاده می شود. لوله های pvc بزرگتر اغلب در لوله کشی برای توزیع آب غیر قابل شرب استفاده می شوند. از لوله های پی وی سی نیز می توان برای عایق بندی کابل های برقی استفاده کرد.
• uPVC به عنوان جایگزینی برای چوب در پروژه های ساخت و ساز استفاده می شود. از جمله موارد کاربردی این ترکیب، تولید پروفیل upvc برای ساخت قاب های پنجره دو جداره معرفی می شود. این ماده در طیف رنگی متنوع به کار می رود. تمام انواع پروفیل هایی که با این پلیمر تولید می شوند، بادوام بوده و در برابر تغییرات شرایط محیط، سرما و گرما مقاومت خوبی دارند.
• لوله های PVC به عنوان جایگزینی برای لوله های مس و آلومینیوم استفاده می شوند و در خطوط انتقال زباله، سیستم آبیاری و سیستم گردش آب استخر به کار می روند. برش این لوله ها به قطعات کوچکتر آسان است و می توان آن را با چسب چسبانید. این یک جایگزین مناسب برای فلز است.
• انواع لوله upvc برای اکثر کاربردها در جهان استفاده می شوند، زیرا فوق العاده در برابر فرسایش و اثرات مواد شیمیایی مقاوم هستند و دارای دیوارهای داخلی نرم تر بوده که به جریان بهتر آب کمک می کنند. همچنین در طیف گسترده ای از دما و فشارهای کاری، عملکرد خوبی دارد. یکی از مهم ترین ویژگی های لوله های upvc، استحکام و مقرون به صرفه است، بنابراین اغلب برای خطوط فاضلاب و لوله های زهکشی بیرونی استفاده می شود.
• نه PVC و نه uPVC برای انتقال آب آشامیدنی استفاده نمی شوند. به جای آن از لوله های cPVC (پلی وینیل کلرید کلرینه شده) استفاده می شود.

 
کاربردهای pvc و upvc برای تولید پروفیل پنجره دوجداره

PVC برای قاب های پنجره به کار نمی رود. در عوض، uPVC برای پروفیل های پنجره دوجداره استفاده می شود، زیرا تجزیه ناپذیر بوده و در برابر هوا مقاوم است.
uPVC در شرایط عادی آب و هوا تغییر نخواهد کرد اما می تواند در دماهای بسیار بالا تغییر شکل دهد. پروفیل پنجره های uPVC نسبت به پنجره های چوبی یا فلزی در بهینه سازی مصرف انرژی، بسیار عالی تر هستند.

 
کاربردهای دیگر از پلیمر pvc و upvc

تجهیزات پزشکی / چرم های مصنوعی ضد آب / تهیه کفپوش وینیل / اسباب بازی / برخی اجزای داخلی ماشین و … . از آنجا که uPVC نگرانی های بهداشتی کمتری دارد، در قطعات پزشکی و دندانپزشکی یافت می شود.
*انواع پروفیل upvc با اندازه های 6000، 7000 و 11000 برای تولید انواع پنجره دوجداره به کار می روند. اطلاعات کاملی درباره این پروفیل ها را می توانید در مقاله “ انتخاب انواع پروفیل یو پی وی سی برای درب و پنجره upvc ” به دست آورید.
مهم ترین ویژگی های پروفیل upvc ساخته شده از گرانول های upvc
در زیر مهم ترین ویژگی های پروفیل upvc ساخته شده از گرانول های upvc اشاره می شود:
دوام و استحکام:
به طور کلی، PVC نسبت به uPVC از دوام کمتری برخوردار است. با این حال، هر دو پلاستیک در برابر نور خورشید، اکسیداسیون و انواع مواد شیمیایی مقاوم هستند. توانایی پروفیل upvc در مقاومت در برابر نور آفتاب این محصولات را قابل استفاده در مناطق گرم و خشک نیز نموده است.
هزینه های پلیمرها:
ساخت بسیاری از محصولات PVC و پروفیل uPVC بسیار ارزان است، به همین دلیل است که آنها در انواع گسترده ای از محصولات مقرون به صرفه بسیار مورد توجه هستند.
ایمنی و خطرات:
پروفیل های upvc، غیر مضر و غیر سمی هستند. این ترکیب در اثر حرارت زیاد، ترکیبات دی اکسین تولید می کند که خطرناک است. محصولاتی که با pvc ساخته می شوند در اثر حریق، گاز کلر تولید می کنند که بسیار سمی و خطرناک است. تا به امروز، هیچ نگرانی اصلی در مورد استفاده از uPVC در تولید پروفیل وجود نداشته است.
نه PVC و نه uPVC تجزیه و تخریب پذیر نیستند. با این حال ، uPVC قابل بازیافت است و می توان آنها در دماهای بسیار بالا به محصولات جدید یا لوله ها تغییر شکل داد. به این ترتیب، بازیافت پروفیل های درب و پنجره دوجداره نیز قابل بازیافت هستند.